WordPress er et innholds-administrativt system med åpen «kildekode», spesifikt for publisering på nettet, organisert, laget, promotert og dokumentert av en/flere internasjonalt sammensatt arbeidsgruppe(r) av (flere hundrevis av) frivillige og dels betalte (sponsede) personer, på den elektroniske samarbdisplattformen WordPress.org, delvis sponset av private personer og selskaper, og underlagt den ideelle stiftelsen WordPress Foundation (for demokratisering av publisering) som har opphavsretten og dermed har lagt betingelsene (utstedt den åpne brukslisensen). Så har man tilgang til en tjenermaskin (webserver o.l.), kan det fritt lastes ned, installers og brukes som man ønsker, gratis, og man kan endre på et eller legge til og utvide funksjonaliteten ettersom man vil og kan eller evner, samt levere til andre, men da kun på samme åpne betingelser (lisensert med GPL). Les mer her.

WooCommerce er en slik utvidelse av WordPress, som gjør WordPress også til et e-handelssystem/nettbutikk, laget av Woo, et kommersielt selskap i den amerikanske gruppen Automattic Inc, basert i hele verden og med hovedkontror i San Francisco. Også, på samme måte gratis og åpent i utgangspunktet, men det finnes en rekke tilleggsmoduler man kan måtte betale for. Og kunnskap og tjeneste koster det som regel å benytte eller skaffe seg.

Norske Husflidslag – kurs og arrangementer er på samme måte en utvidelse av WordPress og WooCommerce. Den er laget av, og med opphavsretten til Nettvendt – IT-ing Sparhell, et enkeltpersonforetak i Fredrikstad, også med slik GPL-lisens.

Som kunde/klient har dere ikke egentlig kjøpt kun rettigheter til å bruke et programvareprodukt, men, som når man kjøper en bok, fått et eksemplar overlatt til alminnelig eie der det befinner seg, i den tilstand den til enhver tid er, og for den bruk dere måtte ønske, herunder levere det hele videre til andre. likevel uten å kunne forlange strengere betingelser (lisensiering) enn det GPL foreskriver og må følge med. Det dere har kjøpt og kjøper av Nettvendt er derfor kun en tjeneste, som anvendt kunnskap, innbefattet arbeid med installering, konfigurering, tilrettelegging, opplæring, vidre å få oppdateringer og feilrettinger, og så videre, alt hva drift ellers innebærer og som beskrevet i tilbud eller avtale, et tjenesteabonnement. Men selve programvaren, all, er derfor egentlig deres egen, kun på standardbetingelsene til WordPress, dvs. GPL.

For å kjøre programvaren trenger man et webhotell, en kombinasjon av diskplass til program og lagrededata, en webserer og øvrige nødvendige datatrafikk-tjenester og tilleggstjenester. Dernes ha eller installere WordPress og WooCommerce med mer. Noen har eget kundeforhold til et web-leverandør, andre leier dette via Nettvendt som videreselger slike tjenester fra Arahoster.

Domenet, for nettsider og e-post, er eiet av dere, registrert hos Norid, under tilsyn av Nkom (underlagt DFD), men det forvaltes og konfigureres gjerne av Nettvendt.

WordPress har følgende innholdstyper (forenklet):

Offentlig publiserbare

  • Innlegg, med tittel, tekst og media, med publiseringsdato, forfatter, inndelt i kategorier, sammenkoblet med stikkord, handler om saker som fra publiseringstidspunktet ofte spres rundt på nettet og/via sosiale medier på ulike måter, der innholdet ikke endres (kun korrigeres ved feil), og man følger eventuelt opp med oppdatering i et nytt innlegg når ny informasjon om saken skal utgis. Slik som avisartikler, f.eks nyheter og andre saker i en publikasjon. Engelsk: «Post» (en oppdatering om noe, på et tidspunkt). Bruk det til å fortelle publikum om hva som skjer, har skjedd eller skal skje.
    • Undertypen Kommentarer, brukergenrert innhold, underlagt moderering av administratorer. Kan stenges eller være åpent, fra innlegg til innlegg, eller generelt.
  • Sider, med tittel, tekst, media, fast stoff om mer statiske ting som så, eventuelt, oppdateres når detaljer i det endrer seg. Bruk det til å fortelle om ting som er, f.eks om virksomheten, styre, kontaktmåter, historikk osv..
  • Aktiviteter, fra WooCommerce opprinnelig kalt produkter (varer for salg), med tittel, tekst og bilde(r) med mer. Bruk det til kurs, læringsverksteder, treff, turer, møter (alle slags!) og andre arrangementer, som i det minste har et oppstartstidspunkt og har en plass i en kalender. Har også kategorier, emner, sted, ulike varianter, har pris(er), antall ganger, representerer ofte en begrenset «ressurs» (ant. plasser, opprinnelig en lagerbeholdning av et produkt), har en rekke øvrige tekniske og praktiske data osv. Publiseringsdatoen er her oftest helt uviktig.
    • Igangsettingsstatuser (offentlig synlig)
      • Planlagt
      • Igangsettes
      • Avlyst (man verken sletter/kaster/arkiverer den, av hensyn til som vender tilbake til det der har sett på og kanskje vurdert)
    • Undertype: Omtaler, brukergeneret innhold, ofte med vurdering, underlagt moderering.

Publiseringsstatuser

  • Kladd (ditt eget mellomlagrede utkast, normalt for selv å arbeide videre med)
  • Venter på gjennomgang (av annen redaktør, for korrektur, formattering, korreksjoner osv.). Skal utenforstående se på det først, slå på «Offentlg forhåndsvisning» og send dem lenken privat)
  • Planlagt (når publiseringsdatoen er fremtidig) og publiseres helt automatisk på den datoen/tiden som er angitt
  • Publisert
  • Privat (publisert), kan bare sees på fronten av innloggede administratorer og redaktører)
  • Arkivert internt, ikke lenger publisert. Innlegg havner derimot alltid i publiserte, offentlige arkiver (oversikter) basert på dato (år/måned), kategori, forfatter osv. og bør absolutt ikke arkiveres rent internt (=avpubliseres).

Interne

  • Påmeldinger (opprinnelig ordre), med
    • Påmelder med navn, kontaktinformasjon (adresse, e-post, telefon), til det/den betalende/fakturerbare kunde/medlem
    • Påmeldingsrader: Én eller flere aktivitetspåmeldinger med antall deltakere (opprinnelig kjøpt/bestilt vare eller produkt), med delbeløp (pris ganger antall)
      • Deltakere: Én eller flere påmeldte deltakere med navn, fødselsår og kjønn, for hver rad
    • Annen tekstlig informasjon, melding
    • Betalingsopplysninger (metode, sum, tidspunkt, godkjent, referansenr)
    • En påmelding som skal betales senere via bank/faktureres, går direkte inn som status På vent, mens en som forhåndsbetales/reserveres midlertidig får en ventende status, og som så enten ender som Kansellert eller, bedre, som På vent/Behandler når den blir betalt innen ti minutter etter at påmeldingen ble sendt inn.
    • En påmelding bør settes til status Fullført når (alle) aktiviteten(e) skal igangsettes, og eventuell ekstra, praktisk informasjon til påmelderen (egentlig deltakerne) er klar til utsendelse.
    • En påmeldiing blir automatisk arkivert )også en status) en tid etter at aktiviteten(e) er helt ut gjennomført.
  • Tilbakemeldinger fra et kontaktskjema, spørreskjema, innmedinger osv
  • E-postlogg (utgående)
  • Endringslogg
  • Annet